Cyclus | VAKblad nr. 26 | oktober 2017

H et onderzoek laat zien: er is momentum. Ten eerste willen scholen leerlingen bewust maken van het feit dat afval in de meeste gevallen grondstof is. Daarnaast heeft Nederland zich tot doel gesteld om in 2050 een circulaire economie te hebben. Hiervoor is het noodzakelijk dat niet alleen het afval van huishoudens, maar óók het afval buitenshuis gescheiden wordt ingezameld. Scholen zijn in dat verband een belangrijke doelgroep. Uit sorteeranalyses blijkt dat het afval van scholen veel PMD, Scholen willen duurzaamheid concreet en tastbaar te maken. Gescheiden afvalinzameling ligt voor de hand, maar blijkt in de praktijk complex. Cyclus werkte mee aan het landelijke onderzoek ‘Opschalingsmogelijkheden Afvalvrije scholen’, dat Royal HaskoningDHV in het kader van VANG Buitenshuis uitvoerde in opdracht van Rijkswaterstaat. GF(T) en papier bevat. En op scholen snijdt het mes aan twee kanten: betere scheiding en een bewustere jonge generatie. Moeilijkheid Scholen kunnen afvalscheiding (nog) niet kostenneutraal invoeren en zijn er niet op voorbereid en ingericht om dit zelfstandig op te pakken. Ze hebben begeleiding en ondersteuning nodig en vragen dit aan gemeenten. Gemeenten leveren graag een bijdrage, want de initiatieven van scholen dragen bij aan het realiseren van gemeentelijke afvaldoelstellingen. Maar gemeenten mogen formeel geen rol spelen bij de inzameling, omdat afval van scholen bedrijfsafval is. Er is behoefte aan een structurele oplossing waar scholen mee uit de voeten kunnen. Zolang die oplossing er nog niet is, zoeken ambitieuze scholen en hun samenwerkingspartners naar manieren om de gescheiden inzameling in de praktijk te realiseren. Naar afvalvrije scholen RELATIEMAGAZINE VAN CYCLUS / NR 26 / OKTOBER 2017 VANG buitenshuis Voorlichter Maarten Milieu in actie op de Prinses Beatrixschool in Bodegraven CYCLUS VAKBLAD | OKTOBER 2017 1 VAKblad

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYxMQ==