Als je een eigen website hebt en meer bezoekers wilt trekken is het slim om allereerst te investeren in een SEO copywriter. Dit is als het ware een tekstschrijver, maar dan waarbij de focus ligt op de vindbaarheid van je website. SEO copywriting houdt in dat de teksten worden geschreven op basis van bepaalde zoektermen, die belangrijk zijn voor datgene wat jij te bieden hebt. Deze zoektermen worden op slimme wijze in de teksten verwerkt, waardoor deze eerder getoond zal worden in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Hoe een SEO copywriter dat doet? Dat lees je hier!

 

Het belang van een zoekwoordenonderzoek

Het eerste wat een SEO copywriter voor je zal doen als je teksten besteld hebt, is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Uit zo’n onderzoek komt bijvoorbeeld naar voren wat het zoekvolume is op termen die relevant zijn voor jou. Bovendien kan er gecheckt worden hoeveel concurrenten reeds sterke content hebben geschreven op basis van deze zoektermen, en dus hoe moeilijk (of makkelijk) het is om daar in de toekomst hoog mee te ranken. Zo’n zoekwoordenonderzoek is de meest logische eerste stap als je SEO teksten wilt laten schrijven. Als jouw SEO copywriter aangeeft een dergelijk onderzoek niet uit te voeren, kun je dus beter iemand anders inschakelen voor het schrijven van de teksten.

 

De zoektermen verwerken in de teksten

Uit het zoekwoordenonderzoek komen diverse termen naar boven, die vervolgens in de teksten verwerkt moeten worden. Daar zijn een aantal basisregels voor. Allereerst is het slim om per pagina te focussen op één zoekterm, en daar een aantal LSI-zoekwoorden aan toe te voegen. Jouw copywriter weet wat dat zijn en hoe je bepaalt welke relevant zijn. Vervolgens moeten de belangrijkste zoektermen zowel in de titels als de tussenkopjes en de lopende tekst worden verwerkt. Daarbij wordt een bepaalde zoekwoorddichtheid aangehouden, zodat de tekst niet geoveroptimaliseerd wordt, maar ze er ook zeker niet te weinig in zitten. Een goede SEO copywriter zorgt altijd voor de juiste balans, terwijl de teksten tegelijkertijd lekker weglezen. Je wilt immers ook dat ze goed verkopen en dat mensen die op je website terecht komen ze prettig vinden om te lezen.

 

Een interne linkstructuur

Goed vindbaar zijn in Google is één, bezoekers op je website houden is twee. Daarom is het slim om een interne linkstructuur toe te voegen aan je teksten. Dat wil zeggen dat je op elke pagina meerdere malen naar andere pagina’s verwijst, zodat je het je bezoekers makkelijk maakt om relevante informatie te vinden. Met een slim opgezette interne linkstructuur kun je bovendien (potentiële) klanten een beetje sturen in het aankoopproces. Een goede SEO copywriter weet hoe je deze links op slimme wijze verwerkt in de teksten, en kan ervoor zorgen dat bezoekers meer tijd doorbrengen op je website.